Dzień dobry,
W związku z ograniczeniem pracy przedszkola poniżej przedstawiamy kilka propozycji zajęć, które można wykonać z dziećmi w domu:
Z poniższych propozycji można wybrać jedną lub kilka wedle uznania
- Sortowanie: Niech dziecko posortuje pranie (czyste lub brudne) według następujących kategorii: jasne i ciemne, duże i małe; moje i twoje; koszule, spodnie, piżamy i skarpety.
- Niech dziecko spróbuje składać ubrania albo zwijać skarpety. Najpierw trzeba mu w tym pomóc, żeby zrozumiało, jak należy to robić.
- Niech dziecko zamknie oczy, włoży rękę do kosza z praniem i wyciągnie jakąś część garderoby, a następnie ją opisze lub spróbuje zgadnąć, co to jest lub do kogo należy.
Jakie korzyści z takiej zabawy?
- Siła mięśni i koordynacja- te czynności wymagają użycia siły mięśni
- Koordynacja w zakresie motoryki dużej- składanie i noszenie prania wymaga sprawnej motoryki dużej
- Koordynacja w zakresie motoryki małej- do zwijania skarpet i zapinania guzików podczas składania wypranych rzeczy potrzebne są umiejętności motoryki małej
- Umiejętność rozpoznawania- podczas tych zabaw dziecko musi się nauczyć rozpoznawać, dopasowywać i kategoryzować informacje
- Bodziec sensoryczny- zabawa z praniem to świetna okazja do dotykania różnych faktur, ćwiczenia zmysłu równowagi oraz układu proprioceptywnego, na przykład kiedy dziecko niesie kosz pełen prania.
- Rodzic i dziecko układają na stole kawałki kolorowego papieru (wielkości podkładek pod talerze) i nakrywają do obiadu (nóż, widelec, talerz, itp.)
- Czarnym markerem narysujcie na papierze ułożenie poszczególnych elementów, by ułatwić dziecku zadanie. Przygotujcie nakrycie dla każdego członka rodziny. Każdy arkusz papieru podpiszcie odpowiednim imieniem.
- Podpowiadaj dziecku, pytając: "Ile osób będzie dzisiaj na obiedzie/ kolacji?". Jeśli dziecko ma problem z odpowiedzią, pomóż mu policzyć osoby. Niech dziecko dopasuje liczbę osób do liczny nakryć, a następnie ułoży odpowiednią tackę dla każdego członka rodziny.
- Powiedz dziecku, co będzie na obiad/ kolację, a potem zapytaj, co jego zdaniem powinno znaleźć się na stole: "Czym powinniśmy zjeść zupę?", "Czy potrzebuje noży do zjedzenia kanapek?"
- Potem niech dziecko nakryje do stołu.
Jakie korzyści z takiej zabawy?
- Ćwiczenie codziennych czynności- sygnały wzrokowe w trakcie tej zabawy stanowią swego rodzaju mapę nakrywania do stołu, dzięki czemu dziecko zyskuje punkt wyjścia do wykonywania tej codziennej czynności
- Umiejętności wzrokowo- przestrzenne- dziecko musi rozumieć przestrzenne właściwości obiektu, by dopasować go do miejsca na podkładce- niemal tak samo jak w przypadku puzzli o nieregularnych kształtach.
- Zabawa tematyczna (np. w dom, w przedszkole, fryzjera, itp.)
- Niech dziecko powie, w co chciałoby się pobawić z Rodzicem.
- Przygotujcie zabawki lub rekwizyty potrzebne do zabawy.
Jakie korzyści z takiej zabawy?
- Nauka właściwych zachowań w społeczeństwie- podczas zabawy możemy pokazywać dziecku, jak należy się wdanej sytuacji zachować, aranżować dane sytuacje, aby uczyć dzieci właściwej reakcji na daną sytuację.
- Wzmacnianie więzi między rodzicami, a dzieckiem.
- Wzbogaca słownik dziecka oraz rozwija umiejętność komunikacyjne i związane z prowadzeniem dialogów
- Rozwijają wyobraźnię
- Wdrażają do dostosowywania się regułom obowiązującym w grupie społecznej.