29 października 2021

Zabawy na piątek

  • Odbijanie balona
  1. Do tej zabawy potrzebujemy 2-3 balony, każdy w innym kolorze.
  2. Przez kilka chwil dziecko odbija swój balon, a rodzic swój. Następnie rodzic z dzieckiem odbijają do siebie balon tak długo jak to tylko możliwe, żeby balon nie spadł na podłogę.
  3. Dodatkowym wyzwaniem może być wskazanie przez dorosłego ręki, którą balon ma być odbijany.
  4. Następnie można wprowadzić dodatkowo balon w innym kolorze. Wtedy rodzic wypowiada głośno kolor balona, który ma być odbity.
  5. Kolejną propozycją zabawy z balonem może być graniem nim w piłkę nożną i odbijanie go głową i kolanami. Tak zaawansowana aktywność stymuluje mięśnie tułowia i jest o wiele bardziej motywująca niż robienie brzuszków.

Jakie korzyści z takiej zabawy?

  • Skręcanie tułowia- aby się obrócić i odbić balon, dziecko musi wykonać skręt tułowia
  • Gotowość do odpowiedzi- kluczem do koordynacji w zakresie motoryki dużej jest przygotowanie ciała na reakcję na przedmioty i ludzi poruszające się wokół
  • Śledzenie wzrokiem- podczas tej zabawy trzeba śledzić przedmioty wzrokiem
  • Koordynacja oko- ręka- ta aktywność wspomaga podstawową reakcję motoryczną na informacje wzrokowe
  • Kontrola bilateralna- podczas tej aktywności dziecko musi uruchomić obie strony ciała, aby odbijać balon
  • Wytrzymałość fizyczna- trzymanie uniesionych ramion przez dłuższy czas pomaga zwiększyć wytrzymałość fizyczną
  • Stabilność korpusu- dziecko musi wyciągać ręce, płynnie reagować i odbijać balon. To wspomaga stabilność korpusu
  • Integracja słuchowa- dziecko musi zintegrować informację słuchową i przełożyć ją na reakcję ruchową
  • Ta zabawa to sposób na wzmocnienie mięśni głębokich tułowia i poprawę stabilności ramion. Obie te cechy są niezbędne w trakcie siedzenia w klasie i pisania.

 

  • Cięcie ciastoliny
  1. ​​​​​​​Dziecko obiema rękami robi węża z ciastoliny.
  2. Potem jedną dłonią trzyma węża, a drugą tnie go na kawałki.
  3. Następnie dziecko rozpłaszcza ciastolinę jak placek na pizzę, a rodzic ołówkiem lub nożem zaznacza linie cięcia.
  4. Dziecko tnie placek po zaznaczonych liniach.  Następnie ponownie dziecko formuje kulkę i rozgniata ją na placek, a rodzic rysuje linie, które są pofalowane, tak aby zwiększyć poziom trudności wycinania.
  5. Po ćwiczeniach z wycinaniem, niech dziecko pobawi się swobodnie ciastoliną. Może ją wałkować, kroić, wyciskać. Każda z tych czynności dobrze wpłynie na pracę mięśni dłoni i palców.

Jakie korzyści z takiej zabawy?

  • Kontrola bilateralna- ta aktywność wymaga trzymania ciastoliny i cięcia jej, więc dziecko używa obu rąk naraz
  • Poruszanie przedmiotami w dłoni- podczas tej zabawy dziecko nauczy się, w jaki sposób ułożyć dłoń na nożyczkach i jak nimi poruszać
  • Bodziec proprioceptywny- przecinanie czegoś co sprawia opór, zwiększa siłę mięśni dłoni
  • Zabawa, podczas której dziecko uczy się cięcia nożyczkami trójwymiarowych przedmiotów, przygotowuje do cięcia po linii, umiejętności przydatnej w szkole

 

  • Malarstwo awangardowe
  1. ​​​​​​​Czego potrzebujemy: małe patyczki, ziarna kukurydzy/groch, liście z drzewa, sznurek- do wykorzystania jako narzędzia malarskiego, farba do malowania palcami, duży plakat koloru jasnego.
  2. Rodzic wybiera jedno z większych narzędzi do malowania, np. patyk. Poproś dziecko, aby coś namalowało (np. drzewo, osobę). Potem niech dziecko narysuje coś, co samo wybierze. Jeśli dziecko potrzebuje sugestii, pokaż mu jakieś obiekty (np. figury geometryczne).
  3. Zmieniajcie narzędzia do malowania, przechodząc od największych do najmniejszych (od patyków do grochu).

Wskazówka:  Dziecko może malować przy stoliku dopasowanym do jego wzrostu na stojąco.

Jakie korzyści z takiej zabawy?

  • Chwyt szczypcowy- aby złapać narzędzia do malowania, zwłaszcza te mniejsze, dziecko musi zastosować chwyt szczypcowy
  • Opozycja kciuka od palców- właściwe ułożenie palców podczas malowania wspomaga opozycję kciuka od palców
  • Bodźce dotykowe- dotykanie różnych narzędzi do malowania dostarcza wielu wrażeń dotykowych
  • Ruchomość ramion- ponieważ dziecko maluje na dużym plakacie, może tworzyć duże rysunki, dzięki czemu w procesie rysowania uczestniczą także ramiona.

 

  • Wierszyk "Jak rak i jak krab"
  1. ​​​​​​​Dorosły stoi za dzieckiem, trzymając je za rączki lub tylko asekurując.

Chodzę sobie tak jak rak.

Chodzę tyłem, czyli wspak.

Chodzę tak jak rak w jeziorze.

Idzie mi to nie najgorzej.

Stop!

(Mówić te wersy wiersza dorosły i dziecko idą do tyłu. Na słowo stop gwałtownie się zatrzymują.)

Teraz chodzę tak jak krab.

Jeśli zechcesz, to mnie złap.

Kroczę, kroczę sobie bokiem,

łypię na bok jednym okiem.

Stop!

(Dorosły i dziecko idą bokiem, nagle się zatrzymują i stoją bez ruchu.)

Ważne jest to, aby rodzic zadbał o to, aby w drugiej części zabawy dziecko szło chwilę w lewo i chwilę w prawo. 

Jakie korzyści z takiej zabawy?

  • Stymulacja układu przedsionkowego- podczas tej zabawy dziecko musi utrzymać równowagę idąc do tyłu i na boki.

Niepubliczne Przedszkole KROPKA

16-400 Suwałki

ul. Muzyczna 14

przedszkolekropka@wp.pl

725 040 675 - Przedszkole

500 090 972 - Dyrektor Przedszkola

661 285 069 - Wicedyrektor Przedszkola

Social Media